Kapitan
Funkcje: Odpowiedzialny jest za dowodzenie całym statkiem, wyznaczaniem załogi oraz zadań. Należy do niego zarządzanie jednostką podczas walki, a także prowadzenie jej podczas wpływania i wypływania z portów. Powiada się że: Kapitan zawsze ostatni schodzi z okrętu, dlatego też do niego należy ratowanie dziennika pokładowego, map i - jeśli się da - kosztowności, gdy jednostka idzie na dno lub trafia we wrogie ręce.
Pierwszy oficer
Funkcje: Wyznacza go kapitan statku. Zwyczajowo odpowiedzialny jest za kontrolowanie wykonywania poleceń zarówno swoich jak i kapitana, wspólnie z nim oraz nawigatorem decyduje o przebiegu kursu jaki obiera jednostka. Odpowiada również za załatwianie wszelkich formalności portowych oraz nadzoruje załadunek statku. Podczas swojej wachty, gdy kapitan śpi przejmuje na siebie wszystkie jego obowiązki, robi to także w sytuacjach kryzysowych, np. w razie śmierci bądź opuszczenia okrętu przez kapitana.
Drugi oficer
Funkcje: I jego funkcje wyznacza kapitan. Zajmuje się artylerią na statku. Odpowiedzialny jest m.in. za stan i użycie dział. W tym celu ma prawo wydawać polecenia marynarzom, którzy to artylerię obsługują.
Bosman
Funkcje: Odpowiedzialny jest za poprawne działanie wszystkiego i wszystkich an statku. Człowiek na tej funkcji pilnuje stanu olinowania i żagli, oraz w razie konieczności nadzoruje wszelkie prace naprawcze. W porozumieniu z kapitanem lub oficerem, rozdziela załodze zadania podczas manewrów, a w trakcie cumowania obsługuje kotwicę. Bosman nazywany jest często"drugą ręką" kapitana.
Nawigator
Funkcje: Jest jego doradcą w sprawach wyboru kursu, odpowiedzialny jest za jak najlepsze wyznaczenie trasy rejsu, kontrolowania aktualnej pozycji oraz prowadzenia dziennika pokładowego. Do jego zadań często należy także orientowanie się w lokalnym klimacie i warunkach pogodowych podczas rejsu, aby móc dostosować do nich kurs. Podczas żeglugi, gdy nie posiada aktualnych obowiązków nawigacyjnych bierze udział w pracy na pokładzie.
Sternik
Funkcje: Odpowiedzialny jest tylko i wyłącznie za kierowanie statkiem w kierunku wyznaczonym przez nawigatora.
Kuk
Funkcje: Odpowiedzialny jest przygotowanie lub nadzorowanie przygotowywania posiłków podczas żeglugi. Jego głównym obowiązkiem jest tak naprawdę zaopatrywanie całego statku w zapasy jedzenia oraz picia ; kontrola owych oraz ich uzupełnianie. Od niego zależy co do spożycia i napitku można dostać na okręcie.
Kwatermistrz
Funkcje: Przed wypłynięciem w morze odpowiada za oszacowanie zapotrzebowania załogi, aby w trakcie rejsu nie brakło dosłownie niczego, od broni czy ubrań, po narzędzia do naprawy i dodatkowego płótna na żagle w razie podarcia tychże. Kwatermistrz sprawuje również piecze nad skarbcem na okręcie. Z racji na odpowiedzialność jego funkcji przy podziale łupów kwatermistrz otrzymuje drugą dolę po dowódcy statku.
Kanonier
Funkcje: Odpowiedzialny za artylerię.
Żaglomistrz
Funkcje: Naprawa żagle podczas podróży.
Medyk
Funkcje: Leczy rannych żeglarzy.
Szkutnik
Funkcje: Naprawia okręt nawet podczas podróży.
Takielarz
Funkcje: Osoba zajmująca się takielunkiem statków, czyli szeroko pojętym olinowaniem.
Marynarze
Funkcje: To najprościej mówiąc ludzie odpowiedzialni za wykonywanie rozkazów starszych stopniem. W ich obowiązkach leżą prace konserwacyjne na statku, wszelkie drobne naprawy które można wykonać w trakcie rejsu bez pomocy szkutnika, oraz pomniejsze obowiązki takie jak wystawianie warty, obserwacja z bocianiego gniazda czy sterowanie okrętem w planowym kursie. Naturalnie to właśnie na nich opiera się główna siła zbrojna na okręcie – w razie starć morskich odpowiadają za obsługę dział jak i uczestniczą w walce bezpośredniej.
Majtkowie
Funkcje: Najniższy stopień jaki można spotkać na statku. Majtkowie są najświeższym narybkiem, który jeszcze nie zasłużył w pełni na miano marynarza. Wykorzystywani są do wykonywania najczarniejszych robót takich jak mycie pokładu, załadunek towarów, obieranie ziemniaków czy zmywanie garów.